Mere end hver fjerde kofanger bliver repareret i stedet for udskiftet hos LB Forsikring

Alene i 2020 blev hele 28,2% af de skadede kofangere hos LB Forsikrings medlemmer repareret i stedet for at blive smidt ud. Dermed sparede man 13,7 tons plastik sidste år ved ikke at bruge nye kofangere.

Der er gang i reparationerne på de danske bilejeres kofangere. I mange år har en skade på kofangeren betydet, at man smed den gamle kofanger ud og skiftede til en ny. Den tankegang er der dog ved at blive gjort godt og grundigt op med hos mange forsikringsselskaber i Danmark, der hellere vil reparere end at smide ud. Derved spares miljøet for det ekstra forbrug af plastik.

Hos LB Forsikring har man siden 2017 repareret minimum 25% af skaderne på kofangere i stedet for at udskifte dem, og i 2020 var tallet af reparationer helt oppe på 28,2%.

- Det vigtigste for os er naturligvis, at vores medlemmer får en bil tilbage fra værkstedet, hvor skaden er udbedret og sikkerheden er i orden, men hvis det kan klares med en reparation, er der ingen grund til at vi smider kofangere ud i stedet for at reparerer dem. På den måde kan vi både spare miljøet for overforbrug og medlemmerne for penge, siger Steen Holse Andersen, CCO i LB Forsikring og formand for Taksatorringen, hvis medlemmer tilsammen forsikrer en tredjedel af bilmarkedet i Danmark.

Han roser Taksatorringen for længe at have haft fokus på reparationer i stedet for bare at bruge og smide væk. Noget Taksatorringens direktør kan bekræfte.

- I Taksatorringen har vi i flere år haft fokus på at tale med værkstederne om at reparere i stedet for at udskifte, når det kommer til plastikkofangere og glasruder. Vi er rigtig glade for at se, at det vinder genklang og at mange af vores medlemmer har en høj procent af reparationer, når det kommer til skader på kofangere. I 2020 reparerede Taksatorringen 24,7% plastikkofangere i alt for alle vores medlemsselskaber, siger Marianne Wier, direktør i Taksatoringen.

50 tons plastik sparet

Hos LB Forsikring er man glad for, at det lykkes at få repareret så mange kofangere, at man siden 2017 har undladt at købe 50 tons nye plastikkofangere.

- Der er meget mening i at reparere eller genbruge materialer, hvis det er muligt – også i forsikringsbranchen. Vi har alle sammen et ansvar for at tænke bæredygtighed ind, hvor vi kan. Det er også en dagsorden, vi oplever optager vores medlemmer mere og mere, siger Steen Holse Andersen.

I december 2020 lavede LB Forsikring en spørgeundersøgelse blandt 1416 af deres medlemmer, og her var deres forhold til genbrug en del af spørgsmålene.

- Vores medlemsundersøgelse viste, at hele 45% af de adspurgte medlemmer ville vælge, at deres bil blev repareret med genbrugte dele, hvis de kunne. Det viser for mig, at vi kun er ved begyndelsen på at tænke reparationer og genbrug ind i vores skadesdækning. Det vil blive meget større og vigtigere de kommende år, siger Steen Holse Andersen.

LB Forsikrings reparationstal

År

Antal ødelagte kofangere i alt

Reparationer i %