Menu

3. Skadebehandling, undersøgelse af mulig svindel, behandling af klager og tvister samt regres

Når der indtræder en skade, har vi brug for at behandle personoplysninger. Formålet med behandlingen er at opgøre og udbetale et eventuelt krav på erstatning eller bidrage til udbedring af skaden. En anmeldt skade kan også blive underlagt kontrol for potentiel forsikringssvindel. Det gør vi for at værne om vores forsikringsfællesskab. Hvis vi opdager uoverensstemmelser i forbindelse med en skadeanmeldelse, foretager vi undersøgelser og kontrol af de nærmere faktiske omstændigheder relateret til anmeldelsen. Ofte giver indsamling af nye oplysninger en god forklaring på det som umiddelbart var usædvanligt, modstridende eller uklart. I nogle tilfælde er vi dog nødt til at gå dybere til værks med henblik på at undersøge forholdene nærmere ved mistanke om forsikringssvindel. Indsamling af personoplysninger i forbindelse med disse undersøgelser kan gå videre end den almindelige skadebehandling, og der kan blive indsamlet personoplysninger, som vi i den sædvanlige skadebehandling ikke ville indsamle. Sådanne skridt vil kun blive foretaget, når de er proportionale med formålet med undersøgelserne i den konkrete sag, og vi efterlever Forsikring & Pensions Kodeks for undersøgelse af sager ved mistanke om svindel. Læs mere om vores procedurer i relation til undersøgelse af forsikringssvindel på vores hjemmeside

I visse tilfælde kan en skadesag resultere i en klage eller indebære vores søgning af refusion eller regres hos et andet forsikringsselskab, en offentlig myndighed, skadevolder mv., hvilket vi anser for et naturligt led i skadebehandlingen.

3.1 Kategorier af oplysninger vi behandler

  •  Fødselsdato og CPR-nummer
  • Kontaktoplysninger fx navn, adresse, e-mail, telefonnummer
  • Betalingsoplysninger, herunder hvordan og hvor ofte du betaler dine forsikringer
  • Medlems- skade- og policenummer
  • Oplysninger der er relevante for skadebehandling, fx skade-type, -sted, -årsag, -dato, -beløb mv.
  • Fotografier og/eller video
  • Oplysninger der er relevante for forsikringsforholdet, fx oplysninger om den sikrede person eller genstand, herunder personer i husstanden, forsikringssum, præmiebeløb, selvrisiko, BBR-oplysninger, registreringsnummer mv.
  • Oplysninger om nuværende og tidligere forsikringsforhold, fx dækninger, skærpede vilkår, skadehistorik mv.
  • Oplysninger om gæld og restance, herunder til DFIM
  • Øvrige oplysninger der er relevante for undersøgelsen af mistanke om svindel, fx fakturaer, politirapporter og uvildige eksperterklæringer

Vi kan også behandle følgende særlige kategorier af personoplysninger:

  • Helbredsoplysninger (fx for at vurdere en skade ifm. en ulykke)
  • Oplysning om dit tilhørsforhold til en fagforening (for at vurdere, om du er berettiget til udbetaling af lønsikring via dit faglige medlemskab)

3.2 Retsgrundlaget for vores behandling af dine personoplysninger

  • Det er nødvendigt for os at behandle, herunder videregive personoplysninger, for at vi kan opfylde vores forsikringsaftaler og herunder behandle skadeanmeldelser og foretage udbedring af skader og udbetalinger. Det gør vi med hjemmel i GDPR art. 6, stk. 1, litra b.
  • Det er ofte nødvendigt for os at behandle, og eventuelt videregive, personoplysninger om andre personer end forsikringstager, som enten er tilknyttet forsikringen eller involveret i den konkrete skadesag. Det kan fx være personer i husstanden, medforsikrede, modparter, begunstigede, skadevoldere, vidner, skadelidte mfl. Det gør vi med hjemmel i GDPR art. 6, stk. 1, litra f.  Vi har lagt vægt på, at vores legitime interesse i at behandle personoplysninger med henblik på at gennemføre skadebehandlingen hurtigt og effektivt og foretage undersøgelse af mulig svindel vejer tungere end hensynet til, at de registrerede ikke får behandlet deres personoplysninger.  Behandlingen af personoplysninger er nødvendig for, at vi kan undgå tab for uberettiget erstatning, hvilket er til gavn for vores samlede forsikringsfællesskab og dermed også for medlemmerne.
  • Det kan være nødvendigt for os at behandle, og eventuelt videregive, helbredsoplysninger og oplysninger om fagforeningsmæssigt tilhørsforhold i forbindelse med behandling af skadesager og krav afledt heraf. Det gør vi med henblik på at kunne fastlægge, gøre gældende eller forsvare et retskrav, hvilket kan være dit, vores eller tredjemands i relation til skadebehandlingen, eller som er afledt heraf, jf. GDPR art. 9, stk. 2, litra f, og art. 6, stk. 1, litra b hhv. litra f.
  • Det kan være nødvendigt for os at behandle, og eventuelt videregive, helbredsoplysninger og oplysninger om fagforeningsmæssigt tilhørsforhold i forbindelse med undersøgelse af mistanke om forsikringssvindel. I det tilfælde vil du have givet os samtykke hertil, jf. GDPR art. 9, stk. 2, litra a.
  • Det er nødvendigt for os at behandle og videregive CPR-nummer i forbindelse med behandling af skader og svindelsager og krav afledt heraf for entydigt at kunne identificere personer. Det sker med hjemmel i DBL § 11, stk. 2, nr. 1 i henhold til § 69 i LFV.
  • Det kan være nødvendigt at behandle oplysninger om strafbare forhold i forbindelse med skadeanmeldelse eller som led i skadebehandlingen og afdækning af svindelsager, fx i politirapporter eller lignende. Det gør vi for at kunne fastlægge et retskrav, forsvare et retskrav eller gøre et retskrav gældende, jf.  DBL § 8, stk. 5, jf. § 7, stk. 1, jf. GDPR art. 9, stk. 2, litra f, og art. 6, stk. 1, litra f.