Forsøg på digital svindel er desværre blevet hverdag for mange. Hele 73 procent siger således i en ny medlemsundersøgelse fra LB Forsikring, at de har oplevet forsøg på digital svindel. Undersøgelsen viser også, at mange føler sig utrygge ved at dele personlige oplysninger digitalt.
Kender du det? Du har modtaget en mail fra et firma, der vil have dig til et bekræfte et link. Du skal bare lige klikke med musen eller lave et enkelt swipe. Så skulle handlen være på plads. Siger de.
Men måske der er ugler i mosen.
IT kriminalitet er blevet hverdag for mange danskere. LB Forsikring har derfor spurgt sit medlemspanel til oplevelserne med digital svindel og antallet af medlemmer, der har oplevet forsøg på svindel, er markant.
73 procent svarer således ja til spørgsmålet, om de har oplevet at blive ringet op af svindlere, modtaget phishing mails eller været udsat for kortsvindel.
”Langt de fleste af os lever i dag et liv også digitalt, og derfor er det vigtigt, at vi trygt kan færdes online. Vi kan se, at mange af vores medlemmer er stødt ind i forsøg på digital svindel. Heldigvis er mange også blevet gode til at spotte svindel, men det kan være svært, og man kan blive snydt. Det stiller derfor store krav til forbrugerne at færdes online,” siger Josephine Lorentzen, IT udviklingschef i LB Forsikring.
LB Forsikring har i undersøgelsen også spurgt ind til oplevelsen af tryghed ved at færdes online. 23 procent svarer, at de føler sig trygge ved at dele personlige oplysninger online, mens 29 procent forholder sig neutralt til spørgsmålet. Derimod svarer hele 47 procent, at de ikke føler sig trygge ved at dele personlige oplysninger.
”Vi vil gerne bidrage til at give vores medlemmer og alle andre tryghed i det omfang, vi kan. Det handler i høj grad om opmærksomhed og at man er kritisk, når andre efterspørger personlige oplysninger. Og hvis man skulle være så uheldig, at man alligevel bliver snydt, er det vigtigt at vide, at man skal handle hurtigt og at der er både hjælp og rådgivning at få,” lyder det fra Josephine Lorentzen.
Gode råd til at forebygge digital svindel:
1. Opret to-trinsgodkendelse. Gør det svært for IT kriminelle at få adgang til dine brugerkonti. Aktiver to-trinsgodkendelse alle steder, hvor det er muligt. Det betyder at du ud over dit brugernavn og adgangskode skal bruge en ekstra kode for at logge ind på din konto.
2. Tænk inden du klikker. Svindel starter ofte med en sms eller e-mail, der ligner en legitim henvendelse. Fx dit elselskab, der beder sig om at opdatere betalingsoplysninger eller et postfirma, der ikke kan levere din pakke. Gør det til en vane at stoppe op, trække vejret og overveje, om den pågældende afsender virkelig ville kontakte dig på denne måde, inden du klikker på linket.
3. Vær opmærksom, når du swiper. Du bør være ekstra opmærksom, inden du swiper for at godkende med MitID. Bliver du kontaktet af nogen, som beder dig om at betale, logge ind eller oplyse password, så bør du stoppe op. Det gælder især, hvis du bliver bedt om at godkende med MitID. Det kan være svindelforsøg og i værste fald betyde, at andre overtager kontrollen med din Nemkonto.
4. Tænk over, hvad du deler. Har du en åben profil på sociale medier, hvor du deler stort og småt? Det virker måske ikke så farligt, men alle disse oplysninger indgår som små dele af et puslespil, hvor cyberkriminelle kan få indblik i dit liv. Det gør det muligt at skræddersy angreb på dig, så sandsynligheden for at du falder for svindlen bliver meget større.
5. Brug forskellige passwords. Sørg for at have forskellige passwords til dine konti. Dine kodeord skal mindst indeholde 12 tegn, store og små bogstaver, tal og tegn. Brug forskellige kodeord til dine tjenester.
6. Opret kreditadvarsel. Hvis dine oplysninger fra fx pas eller kørekort er blevet stjålet eller misbrugt, er det en god idé at oprette en kreditadvarsel i CPR for at advare mod at yde lån eller kredit i dit navn.
7. Hvis uheldet skulle være ude. Hvis du er det mindste i tvivl om svindel eller cyberkriminalitet, søg da rådgivning og overvej, om du skal agere konkret i forhold til bank eller politi. Hvis du har cyberhjælp som en del af din forsikringspakke, kan du bruge den.
Fakta om LB Forsikrings medlemsundersøgelse:
Medlemsundersøgelsen er foretaget i juli 2025 i LB Forsikrings medlemspanel, der er rekrutteret blandt LB Forsikrings over 450.000 medlemmer.
1041 medlemmer, der alle er over 18 år, har deltaget i undersøgelsen.
LB Forsikrings medlemspanel er et panel af medlemmer på tværs af forsikringsgrupperne Lærerstandens Brandforsikring, Bauta Forsikring og Runa Forsikring, der frivilligt har meldt sig.