Min Side, vores telefon og prisberegnerne lukker i en kort periode

Fra torsdag aften den 18/4 kl. 18.30 til og med søndag aften den 21/4 kan du ikke bruge Min Side, beregne pris, ringe eller skrive til os pga. en større systemopdatering. Læs, hvad du kan gøre, hvis du får brug for hjælp, som ikke kan vente. Vi beklager ulejligheden.

LB Forsikring: Streamingtjenester er det første, der bliver sparet væk, men forsikringer ligger også på vippen

24 pct. har afbestilt eller overvejer at afbestille deres streamingtjenester og tv-abonnementer, mens 16 pct. vil afbestille aviser og bogabonnementer på grund af stigende omkostninger i dagligdagen. Næsten 10 pct. overvejer at afbestille forsikringer eller deldækninger i deres forsikring. Det viser en helt ny medlemsundersøgelse fra LB Forsikring.

14/7-22

Stigende priser på benzin, varme og madvarer kan mærkes hos danskerne. Det viser en ny undersøgelse lavet i LB Forsikrings medlemspanel i juni og juli i år. Her svarer 62 pct. at inflation og de stigende priser på fx dagligvarer, varme og benzin påvirker deres husholdningsbudget i nogen eller høj grad. Samtidig svarer 36 pct. at de bruger mellem 10-19 pct. mere på hverdagsudgifter nu end for et år siden, mens 23 pct. svarer de bruger mellem 20-29 pct. mere.

- Der er ingen tvivl om, at rigtig mange danskeres økonomi er presset lige nu. Mange af de ting man bruger i dagligdagen, er blevet dyrere. Det er ikke kun el i stikkontakten eller benzin til bilen, det er også dagligvarer som mælk, kød og mel. Så derfor er det naturligt, at man overvejer, hvor man kan spare. Og derfor er det også en udvikling, vi holder rigtig godt øje med, både fordi vi også oplever prisstigninger, men også fordi det er vigtigt for os, at vores medlemmer kan se det fornuftige i at beholde deres forsikringer, så de er sikret mod uventede uheld og udgifter, siger Philip Wegloop, koncerndirektør for Digitalisering, Produkt & Marked i LB Forsikring.

Han henviser blandt andet til at hele 45 pct. af deltagerne i undersøgelsen svarer, at de køber mindre eller helt er holdt op med at købe kød, mejerivarer eller andre dyre fødevarer, og at 61 pct. siger de køber flere tilbud end de plejer.

Streamingtjenester, aviser og sport ryger først

Hvis det ikke er nok at gå efter tilbud eller skrue ned for varmen, for at få budgettet til at hænge sammen, hvad sparer man så væk først?

I LB Forsikrings medlemspanel er det tv-abonnementer og streamingtjenester flest vil skille sig af med først. 7,8 pct. svarer, at de allerede har afbestilt tv-abonnementer eller streamingtjenester og i alt er det 24 pct. der har eller overvejer at gøre deres udvalg på tv’et mindre. Også aviser eller bogabonnementer er nogle af de ekstraudgifter, der kan blive sparet væk. Her svarer 16 pct. at de har sparet eller overvejer at spare det væk og 11 pct. at de har eller overvejer at droppe sport og fitnessabonnementer.

Når det kommer til forsikringer, er det under en pct., der har sparet det helt væk, mens en pct. svarer, at de har sparet delforsikringer som vejhjælp eller andre dækninger væk, men næsten 10 pct. overvejer om det er et sted, de skal spare.

Det kan blive dyrt at spare på det forkerte

-Det kan blive en rigtig dyr fornøjelse på sigt at spare sin forsikring væk, for det du sparer her og nu dækker sjældent udgifterne, hvis du har indbrud, er i et trafikuheld eller får brug for hjælp på rejsen. Så jeg er glad for at se, at forsikringer ikke er en af de ting, man vælger at spare væk først, siger Philip Wegloop.

Han forstår dog godt, at man kan have brug for at kigge sine udgifter igennem, også til forsikringer.

-Hvis du er i tvivl om, hvad du reelt har brug for, så ring til dit forsikringsselskab. Hvis du opsiger dine forsikringer eller udvalgte dækninger uden at overveje dit behov, så kan du risikere at ende med en dyr regning uden dækning fra forsikringsselskabet. Vi vil hundrede gange hellere have, at man ringer ind og får set sine forsikringer igennem, så folk ved, hvad de evt. kan justere, uden de bliver for sårbare, siger Philip Wegloop.

Undersøgelsen viser også, at det især er de yngre medlemmer under 30 år, der overvejer at droppe forsikringerne. Her har 3,5 pct. allerede afbestilt alle eller nogle af deres dækninger, og lidt mere end 28 pct. overvejer at gøre det. Tal man skal holde øje med, mener Philip Wegloop, men ikke tal der gør ham meget bekymret.

- Mange unge har ikke på samme måde som de lidt ældre stået i situationer, hvor de har haft brug for deres forsikringer, så det er klart, at vi har et job foran os, hvor vi skal vise især de unge, hvorfor de skal forsikres. Heldigvis ser vi faktisk det modsatte mønster af, hvad undersøgelsen viser. Vi får flere unge medlemmer i LB Forsikring. Blandt andet fordi vi har gjort det muligt for medlemmers børn at komme ind hos os, siger Philip Wegloop.

Se hele undersøgelsen her