Har du styr på dine børns forsikringer på efterskolen?

Er dit barn også startet på efterskole? Så har du måske i bilen på vej hjem tænkt over, hvordan I egentlig er dækket af forsikringen, hvis cyklen skulle blive stjålet fra efterskolen, eller dit barn selv kommer til skade? I så fald kan du tage det helt roligt! Her er der nogle gode råd fra forsikringsselskabet LB Forsikring.

15/8-23

Flere tusinde unge mennesker er i disse dage ved at starte et nyt og spændende liv op uden for hjemmet på en af landets mange efterskoler, og måske dit barn er et af dem. I så fald skal du som forælder vide, at du ikke skal være bekymret, når det gælder forsikringer. Faktum er, at indbo-, ansvars- og ulykkesforsikringen dækker, ligesom de gør i det almindelige hjem. Der kan dog være et par forhold, du skal være særligt opmærksom på.

’Vi oplever ikke flere skader i forbindelse med ophold på efterskoler end andre skoler. Det bekræfter jo nok den omsorg og respekt, der er unge imellem, når de bor og lever sammen. Vi har dog flere gode råd til forældrene, siger Anne Mette Kirkegaard, vicedirektør Skade, Jura og Medlemsoplevelsen i LB Forsikring.

I forsikringsøjemed er det forældrenes forsikringer, der dækker børnene, mens de er på efterskole. Det betyder, at forældrene skal have en god indbo– og ansvarsforsikring. Det er ligeledes vigtigt at sikre sig, at cyklen har en godkendt lås, og så skal man huske en rejseforsikring, der dækker udlandsrejser, hvis de unge skal på rejser med skolen. LB Forsikring anbefaler derudover, at barnet altid skal have en selvstændig ulykkesforsikring, der også dækker tandskader, da du ikke kan være sikker på, om skolen har tegnet en forsikring, der dækker barnet.

’Dækningen er i virkeligheden den samme, og vi oplever ikke mange skader i forbindelse med efterskole ophold. Men man skal selvfølgelig være opmærksom på, at når de unge mennesker bor sammen to og to, så er der nogle særlige forhold, der gør sig gældende, siger Anne Mette Kirkegaard, vicedirektør Jura og Medlemsoplevelsen i LB Forsikring.

Når to eller flere unge mennesker har adgang til samme værelse, er der en udfordring i forhold til dækning i tilfælde af tyveri af kontanter og særlige værdigenstande, det vil for eksempel sige smykker. Hvis tyveri sker af andre end bofællen på efterskolen, gælder de almindelige regler om erstatning ved tyveri. Men skulle man være i en sjælden situation, hvor det er bofællen, der har stjålet en guldring eller kontanter fra en på værelset, er det ikke dækket af forsikringen. Heller ikke selvom smykkerne har været opbevaret i en safety-box.

’Der er nogle udfordringer i forhold til tyveri, når to bor på samme værelse. Det er heldigvis yderst sjældent, der sker tyveri mellem roommates, men vi gør opmærksom på det, fordi man måske lige skal overveje, hvilke særlige værdigenstande, man ønsker at tage med på efterskolen,’ siger Anne Mette Kirkegaard, vicedirektør Skade, Jura og Medlemsoplevelsen i LB Forsikring.

Fem gode råd til opholdet på efterskolen:

1. Husk, at dit barn skal have sin egen ulykkesforsikring. Der kan være tilfælde, hvor skolen har en kollektiv forsikring, men generelt anbefaler LB Forsikring, at børn altid har deres egen ulykkesforsikring.
  2. Hvis barnet selv kommer til skade og for eksempel falder og knækker en tand, er det barnets ulykkesforsikring, der dækker. Tjek om skolen også har en kollektiv ulykkesforsikring.
  3. Hvis barnet mister bagage eller computer under rejse til og fra efterskolen, dækker forsikringen kun, hvis genstandene er blevet stjålet, ikke hvis de er glemt under transporten.
  4. Tyveri af særlige værdigenstande som for eksempel smykker på værelset er kun dækket, hvis værelset har været forsvarligt aflåst, og at det ikke var roommaten, der var gerningsmanden. Det samme gælder i tilfælde af tyveri af kontanter.
  5. Hvis en cykel bliver stjålet fra efterskolen, er den dækket af forældrenes indboforsikring, hvis den har være låst med en godkendt lås. Overvej eventuelt en cykelPLUS forsikring, hvis det er en dyr cykel/MTB.