Sommer, sol og syd på: Kom sikkert fra start på sommerferie - både off- og online

Sommerferien er så småt på vej for rigtig mange mennesker, og for over halvdelen af LB Forsikrings medlemmer betyder det en tur til udlandet. Listen over ting, man skal have styr på, er dog lang, og LB Forsikring hjælper derfor til en mere overskuelig og (cyber)sikker ferie.

3/7-23

57 procent. Så mange fra LB Forsikrings Medlemspanel afholder sommerferien i udlandet. Pakkelister, forsikringer og cybersikkerhed kan dog virke uoverskueligt, og LB Forsikring giver derfor opskriften på pakkelisten til den mest sikre sommerferie i udlandet.

To-do-listen kan man allerede tage hul på længe inden feriestart, lyder det fra Anne Mette Kirkegaard, Vicedirektør i Skade og Jura hos LB Forsikring.

“Ferieplanlægningen begynder allerede, inden ferien er bestilt. Sørg f.eks. for, at du har en ordentlig rejse- og ulykkesforsikring, der dækker, hvis uheldet er ude - også ved ekstrem sport, hvis du er til det”, siger Anne Mette Kirkegaard.

Risikoen for cyberangreb falder desværre ikke, når du tager til udlandet, og det er derfor oplagt at holde ekstra øje med telefon og tablet, når man tager på ferie.

“De it-kriminelle holder aldrig fri, og det er derfor smart f.eks. at installere alle opdateringer, sætte kode på telefoner og aktivere Find my Iphone. Her er man i hvert fald et sikkert skridt foran, hvis der sker noget", lyder det fra Anne Mette Kirkegaard.

Over halvdelen starter udlandsrejsen i lufthavnen
56 procent af de medlemmer, der holder sommerferie i udlandet noterer, at deres udlandsferie indledes med et smut i lufthavnen. Her er man godt hjulpet, hvis man starter forarbejdet allerede ved bestilling af ferien.

“Bestiller du en pakkerejse, er det en god ide at tjekke, om rejsebureauet er medlem af Rejsegarantifonden, hvor du kan få erstatning i tilfælde af konkurs. Skulle dit fly blive forsinket eller aflyst, kan du have ret til økonomisk kompensation fra flyselskabet”, lyder det fra Anne Mette Kirkegaard.

9 procent starter udlandsferien i enten bus eller tog, og sammen med de flyrejsende er der et par ting, man kan tilføje til pakkelisten.

“Rejser man i et EU-land, EØS-land eller Schweiz er det godt at medbringe det blå EU-sygesikringskort. Det er også en god ide at skrive numre ned på f.eks. bank, teleselskab og forsikringsselskab, hvis uheldet skulle være ude. Så har man det lige ved hånden”, siger Anne Mette Kirkegaard.

Skulle uheldet være ude med tyveri på ferien, er det bedst at få det meldt hurtigst muligt.

“Tyveri skal anmeldes til politiet på rejsemålet. Tyveri sket i udlandet kan kun anmeldes til dansk politi, hvis det er begået i et andet EU-land. Det bedste vil dog altid være at anmelde tyveriet i det land, hvor det er begået”, lyder det fra Anne Mette Kirkegaard.

Ferie er dog mest ideel uden ulykkelige overraskelser, og LB Forsikring kommer derfor med ekstra råd til en sikker og tryg sommerferie:

Gode råd til at undgå tyveri under rejsen

• Fordel kontanter/kreditkort flere steder – fx i sikkerhedsboks i ferieboligen og din taske
  • Vælg en taske med lynlåslukning, som kan hænge tværs over brystet. Bruger du rygsæk, så placer den på maven
  • Opbevar dine smykker, kontanter og vigtige papirer i en sikkerhedsboks, hvis du ikke har dem på dig
  • Hold øjne og ører åbne, fx hvis du bliver kontaktet på gaden, eller der er tæt af mennesker
  • Efterlad ikke dine ting uden opsyn, fx for at gå i vandet på stranden.

Gode råd til at holde hackerne væk:

• Tjek, at du har et stærkt kodeord på ”internetdeling” og slå det fra, når du ikke bruger det
  • Hold bluetooth slukket, når det ikke bruges
  • Efterlad en frisk backup af telefonen hjemme, og slå automatisk sikkerhedskopiering fra under ferien
  • Hav altid din telefon på dig på et sikkert sted
  • Anvend kun trådløst netværk med kodeordsbeskyttelse – aldrig åbne trådløse netværk
  • Tilgå kun web-mail, netbank mv. fra din egen telefon – aldrig en offentlig computer eller fra internetcafé
  • Brug aldrig offentligt tilgængeligt ladeudstyr
  • Lån ikke din telefon ud til andre
  • Sluk for trådløst netværk på mobilen, når du ikke bruger det
  • Acceptér aldrig opdateringer eller installationer under ferien
Medlemsundersøgelsen er foretaget i marts 2023 i LB Forsikrings medlemspanel, der er rekrutteret blandt LB Forsikrings over 400.000 medlemmer. 1095 medlemmer, der alle er over 18 år, har deltaget i undersøgelsen. 53% af respondenterne er kvinder og 47% er mænd.