Sammen gør vi forsikring overflødig

Når vi siger, vi sammen kan gøre forsikring overflødig, så ved vi godt, at vi sætter barren højt, og vi ser et godt stykke ud i fremtiden.Det er en langsigtet transformation, og vi ved ikke, hvordan det præcist ser ud om 20 eller 30 år. Men vi går i gang nu, fordi det er det rigtige.

De konkrete løsninger og svar vil komme i et tempo, hvor vi kan stå inde for sikkerheden og anvendeligheden for vores medlemmer.

Hvad betyder det?

Siden vi blev stiftet i 1880, har vi sammen bevist, at fællesskab betaler sig.  Dengang besluttede en håndfuld visionære mennesker at tage et fælles ansvar og forsikre hinanden mod datidens største trussel; brand. De troede nemlig på, at fællesskabet var den mest fordelagtige ramme for en tryggere hverdag.

Det tror vi stadig på. Ikke mindst i en verden, hvor ny teknologi giver nye muligheder.

I dag er vi næsten 400.000 medlemmer, og kobler vi vores fælles erfaringer og observationer med den nye teknologi, kan vi forudse og forhindre mange af de skader, vi kender i dag. Det betyder, at vi kan spare hinanden for ulykker og omkostninger, og da vi ikke har aktionærer, der skal tjene på selskabet, kan vi investere besparelserne i at afværge endnu flere skader, inden de sker.

En fælles indsats, der på sigt kan gøre forsikring, som vi kender den i dag, helt overflødig. Og det giver jo mening, for LB Forsikrings formål har i princippet aldrig været at sælge forsikringer. Det har derimod altid været at sikre vores medlemmer. Ved at tage fælles ansvar og rykke tryghed til næste niveau, håber vi at inspirere hinanden til at se, at vi står stærkere, når vi står sammen.
Det betyder ikke, at LB Forsikring bliver overflødige. Tværtimod er LB Forsikring og medlemsejerskabet en forudsætning for, at transformationen kan lykkes. Vores LB-fællesskab har aldrig været mere relevant end nu.

Et formål der strækker sig langt

Når vi siger, vi sammen kan gøre forsikring overflødig, så ved vi godt, at vi sætter barren højt, og vi ser et godt stykke ud i fremtiden. Det er en langsigtet transformation, og vi ved ikke, hvordan det præcist ser ud om 20 eller 30 år. Men vi går i gang nu, fordi det er det rigtige. De konkrete løsninger og svar vil komme i et tempo, hvor vi kan stå inde for sikkerheden og anvendeligheden for vores medlemmer.

Der er dog allerede i dag mange teknologier, der er med til at mindske antal og omfang af skader, fx i nye biler. Her har automatisk nødbremse, vognbaneassistent og adaptiv fartpilot allerede ført til et dramatisk fald i ulykker og dermed forsikringsskader. I fremtiden vil vi tilbyde flere løsninger til vores medlemmer på mange andre områder, der kan sikre en større og større del af deres liv og skabe tryghed på en ny måde. For os er det rettidig omhu, at vi allerede begynder at omstille vores forretning til at have et primært fokus på at forhindre skader fremfor udelukkende at udbedre dem.

Det vil vi gøre ved at være med til at sætte dagsorden og være førende inden for digitalisering, forsikringsteknologi og forhindring af skader. Og vi gør det, fordi vi mener, det er det bedste for vores medlemmer nu og i fremtiden. Dermed undgår vi alle de omkostninger, ikke mindst menneskelige og de tidsmæssige, der følger med skader. Vi gør det sammen.

For at lykkes med vores nye formål er vi afhængige af en stærk dialog og samarbejde med vores medlemmer, leverandører og samarbejdspartnere. Vi ønsker at udvikle, afprøve og evaluere løsninger sammen med vores medlemmer og partnere, og i sidste ende er vores succes afhængig af, at medlemmerne tager teknologier til sig og er trygge ved dem.

For at kunne nå i mål er det afgørende, at vi kan indsamle og behandle store mængder data til at forudse, hvornår og hvorfor skader opstår – og dermed gøre det muligt at forhindre skader. Datasikkerhed, dataejerskab og deling af data bliver helt centrale områder for dette arbejde, og her bliver medlemmernes tillid og vores ansvar nøglen til succes.

Vi bygger videre på vores nuværende forretningsmodel som medlemsejet virksomhed, hvor vi er et lukket kredsløb til fordel for medlemmerne i form af gode produkter, høj service og lave priser. Og så skal vi bevare den høje tillid, vi har hos vores medlemmer og samarbejdspartnere i dag.

Medlemmerne først

I LB Forsikring har det altid handlet om at opfylde medlemmernes behov. Det er også derfor, vi nu taler om at gøre forsikring overflødig. For vores medlemmer er forsikring et nødvendigt onde. Vi reducerer smerten og kompenserer for tabet. Men i virkeligheden vil vi jo helst være tabet foruden.

Derfor ændrer den grundlæggende præmis for vores arbejde sig ikke. Det handler stadig om at sætte medlemmerne og deres behov først. Nu vil vi bare have midlerne til at kunne komme endnu tættere på kernen i de behov: Nemlig at forhindre at skaden sker og tabet opleves.

Medlemmerne er altså stadig det helt centrale. Deres udfordringer og vores muligheder for hjælpe dem er blot nogle andre. Men sammen kan vi gøre forsikring overflødig.